Clubul 5 A.M Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună - Robin Sharma recenzie carte bianca ionel septembrie 2020

Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună – Robin Sharma

Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună a lui Robin Sharma e cartea pe care am luat-o după ce am ajuns blocată, frustrată și chiar nervoasă pe tot ce înseamnă conceptul 5 A.M. Club. Din pandemie, am început ușurel să implementez concepte din 5 A.M. Club așa cum le-am preluat din video-urile urmărite în online de la Dan Luca și din ceea ce mai știam de la cei apropiați mie care practică trezitul de la 5 dimineața, după cum urmează:

• formula 20/20/20 transformată în 30/30/30 pentru că am inclus în ea și pauzele,
  • 20 de minute de sport urmate de un duș și 15 secunde de duș rece din provocarea lui Wim Hof,
  • 20 de minute de morning page (jurnal, meditație) cu o pauza de 10 minute de făcut cafea,
  • 20 de minute de lectură ce ajungeau la 30 pentru simplu fapt că ador să citesc.

Am adaptat aceste concepte la stilul meu de viața și vreo câteva săptămâni a fost ușor și energizant. Nu mă trezeam la 5 A.M. dar mă trezeam la 6 A.M. și aveam 2 ore dedicate mie. Când lucrurile cu pandemia s-au așezat și am revenit la programul normal de muncă, de la 8 și nu de la 9, am fost nevoită să îmi schimb și programul de trezit la 5 A.M. Au fost dimineți când reușeam, au fost dimineți când înjuram la propriu sau stăteam întinsă pe salteluța de fitness fără să fac nimic 20-30 de minute. Făceam ceva totuși: îmi repetam că nu pot, că n-am voință, că e un lucru banal și mie nu-mi iese etc. Gânduri limitative! Toți avem de astea, toți picăm prada lor.

Ajunsă la nivelul maxim de frustrare, mi-am luat cartea Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună a lui Robin Sharma și așa începe povestea mea. Mă așteptam să găsesc în ea scheme, program fix, pași de urmat, într-un cuvânt: o structură! Când am răsfoit-o să pic din picioare nu alta: avea 2-3 scheme și în rest era scrisă ca un roman. O poveste frumoasă, iar în grabă, tot ce citeam printre rânduri răsfoind prin ea era despre peisaje superbe din diverse țări și delfini care săreau din mare.

Să îți spun că frustrarea mea a atins cote și mai mari? Nemulțumită instant de achiziție am dat comandă și de cele 3 cărți ale lui Dan Luca, pe același subiect, 5 A.M. În același timp mi-am promis mie că o voi citi și pe aceasta pentru că ceva îmi spunea că această achiziție nu a fost o greșeală. 🙂

A doua zi, dimineața m-a prins citind primele pagini din Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună. Furstrarea mea dispărea pe măsură ce înaintam cu lectura și primul gând după primele 10 pagini a fost: „mereu mi-am dorit o carte care să spună o poveste și în același timp să vină cu sfaturi practice”. O aveam în mâinile mele și eram fascinată efectiv de fiecare pagină pe care o parcurgeam.

Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună – recenzie

Probabil ți-ai dat seama că aceasta nu o să fie o recenzie clasică de carte. N-am să trec prin fiecare capitol să-ți spun ce mi-a plăcut și ce nu mi-am plăcut dar am să-ți las câteva fragmente care m-au impresionat și mi-au oferit momente de „aha”.

În primul rând, vreau să-ți spun că frustrarea mea legată de trezitul dimineața am descoperit-o ca fiind normală, parte din procesul de implementare a unui noi obicei în rutina zilnică. A fost un moment în care aproape îmi venea să plâng pentru că multe zile m-am considerat slabă și lipsită de voință. Cartea aceasta m-a făcut să înțeleg că voința este precum un muschi pe care ai nevoie să-l antrenezi zilnic.

Cel mai puternic moment de „aha” l-am avut pe la jumătatea cărții. Fragmentele de mai jos o să te facă să înțelegi de ce.

Calitatea muncii pe care o oferi lumii reflectă tăria respectului pe care îl ai față de tine. Cei cu o stimă de sine profundă nu ar îndrăzni să ofere ceva mediocru. Le-ar diminua prea mult valoarea.

Dacă v-ați iubi cu adevărat, ați abandona toate sentimentele care vă spun că nu sunteți destul de buni încăt să fiți extraordinare și ați renunța la orice formă de sclavie față de propriile slăbiciuni. Nu v-ați mai concetra atenția pe deficiențe și v-ați sărbători toate calitățile uimitoare. Gândiți-vă numai: nu există în prezent nicio persoană pe planetă care să aibă acel set unic de înzestrări pe care le aveți voi. De fapt, nu a mai existat o persoană identică cu voi în toată istoria lumii. Și nici nu va exista. Da, atât de speciali sunteți. […] Lăsați în urmă obișnuința distructivă de a vă încălca angajamentele pe care le luați față de voi înșivă. Unul dintre motivele pentru care foarte mulți dintre noi nu ne iubim este acela că nu reușim să ne ținem promisiunile pe care ni le facem nouă. Faptul că nu urmăm până la capăt ceea ce spunem că vom face ne distruge sentimentul de valoare personală și ne distruge stima de sine. Dacă veți continua să vă comportați astfel, inconștientul din voi va începe să creadă că nu valorați nimic.

• „O zi proastă pentru egoul tău este o zi minunată pentru sufletul tău.”
  • „Dăruire, disciplină, răbdare și muncă. Valori în care puțini mai cred în prezent, când atât de mulți au o mentalitate potrivit căreia li se cuvine totul, așteptându-se ca o viață bogată, productivă, plină de satisfacții să apară din senin într-o zi, ca o vrabie la început de primăvară.”
  • „Tragedia vieții nu este moartea, ci ceea ce lăsăm să moară în noi cât trăim.”
  • „[…] odată ce ne transformăm relația primară cu noi înșine, vom descoperi că relațiile cu ceilalți oameni, munca noastră, venitul și influența pe care o avem se vor transforma. Majoritatea oamenilor nu pot să se suporte pe ei înșiși.”
  • „Pentru a ajunge la sinele tău cel mai bun, trebuie să renunți la sinele tău fals”
  • „Picasso a spus că trebuie să înveți regulile ca un profesionist și să le încalci ca un artist”
  • „Dacă vi se pare că viața voastră este vraiște în prezent, e numai din cauză că temerile sunt doar ceva mai puternice decât încrederea pe care o aveți.”
  • „Mulți dintre noi am fost subestimați și umiliți atât de mult de influențele întunecate și toxice din jurul nostru, încât am uitat cu totul cine suntem cu adevărat. Am devenit maeștri ai compormisului, tolerând încet și sigur din ce în ce mai multe aspecte ale mediocrității, până când am ajuns într-un punct în care aceasta a devenit sistemul nostru de operare standard. Adevărații lideri nu își negociază niciodată standardele. ”

„Toți oamenii mari ai omenirii, femei și bărbați, au dăruit, nu au luat.”

Citatul de mai sus, din perspectiva mea, are o profunzime aparte și e legat de multe lecții din carte în care se explică de ce scopul adevărat pentru a avea succes nu sunt banii ci impactul pe care îl lași prin munca pe care o faci. Acest concept l-am mai citit/auzit în diverse locuri în ultima perioadă și rezonez puternic cu el. De fiecare dată când am preluat un proiect personal pentru a face bani, acel proiect mi-a adus la final un gust amar. De fiecare dată când am preluat un proiect pentru că mi-am dorit ca persoana cu care colaborez să ajungă la mai mulți oameni, acel proiect a crescut frumos și iar banii au venit natural.

Am experimentat de multe ori acest lucru în viața mea, în diverse momente când am pus nevoile mele de validare sau siguranță financiară mai presus de ce aș putea oferi prin ceea ce fac. Am fost chiar martora la unele proiecte născute din dorința de validare care au dus spre pierire. Deci da, scopul cu care faci orice în viață, motorul din spatele acțiunilor tale îți poate oferi succesul sau eșecul. Asta e una din lecțiile învățate în 2020, o lecție prețioasă pentru mine.

Dacă îți imaginezi că e o carte doar despre cum poți atinge succesul profesional, am să-ți las mai jos un citat, profund care spune foarte multe despre relațiile romantice.

„[…] legăturile romantice intense scot la iveală suferințe adânc înrădăcinate. Față de acea persoană specială, ne simțim în sfârșit în siguranță să ne dăm jos armura socială și să ne arătăm adevăratul sine. Și astfel, acea persoană are ocazia să ne vadă în deplinătatea strălucirii, pasiunii, luminii noastre. Însă asta face să se întrezărească clar latura întunecaă pe care o avem cu toții, latura care se dezvoltă din cauza suferințelor avute în viață.”

Cartea în sine e magică, are recomandări de alte cărți, citate, învățături, lecții de viață și momente de istorie. Am regăsit prin ea ca exemplu și povestea pescărușului care a fost făcut să zboare mai sus decât stolul și care a ales o călătorie de neuitat tocmai pentru a își împlini acel sentiment lăuntric. Dacă nu știi despre ce pescăruș este vorba, am să-ți spun că e cel a lui Jonathan Livingstone din cartea Pescărușul. E o carte dragă mie, am citit-o în copilărie, împrumutată de la biblioteca din orașul natul, și mi-am promis că o voi cumpăra și citi din nou. Îți las și ție 2 fragmente pe care le am scrise într-o agendă veche tare din această carte, două fragmente de suflet, alături de invitația de a o citi.

Ne putem ridica noi înşine din ignoranţă, putem deveni noi înşine fiinţe ale perfecţiunii, inteligenţei şi talentului. Putem fi liberi! Putem să explorăm! Zborul!

– Jonathan, îți amintești că mi-ai spus, odata de mult, că cine își iubeste Stolul îndeajuns se intoarce la el și-l ajuta sa se desavârșeasca?
– Da, sigur.
– Nu înțeleg cum poti iubi un c
ârd de pasari care tocmai au încercat sa te ucidă.
– Dar, Fletcher, nu asta iubesti la ei! Nu iubesti ura si rautatea. Trebuie sa te straduiesti sa vezi adevaratul pescarus, partea buna din fiecare. Trebuie sa-i ajuti si pe ei s-o vada in ei insisi. Asta inteleg eu prin dragoste. E grozav cand intelegi asta.

În loc de concluzii

Cu siguranță te întrebi dacă am devenit un maestru în trezitul de la 5 A.M. și dacă în urma acestei cărți am reușit să implementez tot ce-mi doream. Răspunsul meu e următorul: lucrez la asta. Cartea m-a învățat că am nevoie de cel puțin 66 de zile pentru a implementa această schimbare în viața mea și pentru ca ea să devină automată. Pe parcursul acestor 66 de zile vor există zile oribile, frustrări și haos iar voința mea o să devină tot mai puternică de la o zi la alta. În momentul în care acest obicei o să devină rutină, nu voi mai avea nevoie să-mi folosesc voința pentru a mă trezi la 5 dimineața și o pot folosi pentru un nou obicei. 🙂

„Dezvoltarea personală este adevăratul sport pe care îl practică cei mai buni, în fiecare zi.”

Probabil, după 66 de zile, voi scrie un articol pe blog despre această experiență. Ce am înțeles foarte clar e că trebuie să am răbdare și din respect și dragoste pentru mine să mă țin de promisiunile făcute mie. E normal să apară distrageri, provocări, momente în care creierul meu se va împotrivi schimbării și tot atunci e nevoie să înțeleg că doar prin forțarea propriei voințe (exact cum forțezi muschiul la sport când simți că nu mai poți) pot să îmi ating obiectivele propuse. Te invit și pe tine să citești cartea și să te alături mișcării 5 A.M. Am să revin cu recenzii și despre cărțile lui Dan Luca, cel care a implementat 5 A.M. în România.

Clubul 5 A.M: Fii stăpân pe dimineața ta, fă-ți viața mai bună a lui Robin Sharma o găsești de cumpărat și online pe:

Dacă ai citit deja cartea, lăsă-mi gândurile tale în comentarii. Keep in touch! Amintește-ți în fiecare zi cine ești, ce oferi și încotro vrei să ajungi, cu suflet, cu o gândire clară, cu alegeri asumate și cu autenticitatea ce te caracterizează.

Alătură-te și tu celor 4000 de abonați la blog

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Ultimele postari ale lui Bianca Ionel - Digital Marketing Iasi (vezi toate)